Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger FavrskovLIV i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Borgmester Nils Borring (S) får overdraget nøglen til en af kommunens 12 nye elbiler, en VW Up-e - selvom det ikke er ham, der skal køre rundt i bilen. Foto: Favrskov Kommune

12 elbiler - er det nok?

Hjemmeplejen i Favrskov Kommune har 68 biler, og de 12 af dem er nu elbiler, som kører ud til borgere i Hinnerup og omegn. Det er en forsøgsordning som skal klarlægge, om elbiler og hjemmeplejen er et godt match. Det kan du læse mere om her.

Der er vist ingen i byrådet, som synes, at det er en dum idé, at elbiler i hjemmeplejen i Favrskov er med til at sætte strøm til den grønne omstilling.

Men er 12 biler nok? Og er der virkelig brug for et halvt års tilvænning, før projektet kan evalueres første gang, og man kan drøfte, om der skal sættes flere elbiler ind i den kommunale flåde? Det er her, byrådspolitikerne bliver uenige.

- I første omgang ville den røde side af byrådet have bilerne til at køre i et år, før der skulle evalueres. Det sagde vi starten af, at de kunne glemme alt om. For hvis det efter tre måneder viser sig, at det er noget skidt, så skal der ikke evalueres efter 12 måneder. Og hvis projektet er en succes, så skal man da heller ikke vente, siger Thomas Storm, byrådsmedlem for Venstre.

Den 12 elbiler er blevet sendt i ringen som et resultat af de anbefalinger, som et §17, stk. 4-udvalg er kommet med. Det politiske udvalg har undersøgt, hvordan der kan sættes skub i den grønne omstilling på vejene i kommunen. Udover elbiler i hjemmeplejen skal elcykelordningen, hvor man som borger i kommunen kan låne en elcykel, også tilskrives det midlertidige udvalg.

Søren Gade (V) var medlem af §17, stk. 4-udvalget, og han er godt tilfreds med, at elbilerne nu er en del af den kommunale vognpark.

- Det endelige mål er, at vi vælger elbiler som hovedregel, ikke undtagelse - og det gælder ikke bare for hjemmeplejen, men biler i hele kommunen. Jeg synes, det er ambitiøst, at vi starter ud med 12 elbiler, lyder det fra Søren Gade.

Hvor kan jeg lade min elbil op?

Her i husstanden havde den ene af os gerne set, at mindst én af bilerne i vores private vognpark var drevet af strøm. Men den anden af os har en skepsis, der bunder i, at man er afhængig af, at bilen kan lades op. Derfor er det endt med to fossiltdrevne køretøjer i stedet.

Og der er faktisk mangel på ladestandere, udtaler administrerende direktør i De Danske Bilimportører i en artikel i forbindelse med de seneste tal for solgte elbiler:

- Trods denne måneds rekord i solgte elbiler, sætter antallet af ladestandere i Danmark en begrænsning på elbilsalget. Kunderne oplever ikke at lademulighederne er tilstrækkelige, så det er afgørende, at der virkelig bliver sat turbo på udbygningen af vores ladeinfrastruktur i Danmark, hvis udviklingen skal fortsætte”, siger Mads Rørvig i artiklen.

Thomas Storm mener også, at der lokalt har manglet politisk vilje til at sørge for en bedre ladeinfrastruktur, mens salget af elbiler har været støt stigende.

- Vi har hele tiden kunnet planlægge og pege ud, hvor der kan opføres ladestandere, så private udbydere kan byde ind. Men der har ingen været lydhøre, fordi det åbenbart først skal undersøges, om elbiler er gangbare, siger Thomas Storm.

En bred vifte af partier i Folketinget vedtog i sommeren at sætte næsten en halv milliard kroner af til grøn omstilling over to år. Mere end halvdelen af de penge er afsat etablering af ladestandere, og inden længe bliver det muligt at søge midler fra puljen.

- Der skal vi være klar. Det bliver en demokratisk proces at sikre, at man kan have elbiler i hele kommunen, og at der er ladestandere nok, mener Søren Gade.

I en stor rapport anbefaler Klimarådet, at der i 2030 skal være 1 millioner elbiler på vejene i Danmark. Ifølge FDM var der ved udgangen af sidste år 27.682 elbiler og 26.065 hybridbiler i Danmark. Vi er altså stadig et lille stykke fra målet...

Det har ikke været muligt at finde tal for, hvor mange el- og hybridbiler, der er blandt borgerne i Favrskov Kommune.

Har du en elbil? Og hvor nemt er det efter din erfaring at finde et sted at lade den op her i Favrskov Kommune? Jeg vil meget gerne blive klogere på folks oplevelser med elbiler, så send mig en mail på jerso@favrskovliv.dk.

Det kan jo være, jeg kan blive overbevist om, at en elbil også det rette for mig - for hvem vil ikke gerne være en del af den grønne omstilling?

Tak, fordi du læser med, og god weekend.

Billede af Jesper Rehmeier
Billede af skribentens underskrift Jesper Rehmeier Journalist

Er 12 elbiler i hjemmeplejen tilpas ambitiøst?

Så er der strøm til en af kommunens nye elbiler. Foto: Favrskov Kommune

Hvis man lader andre om at være "first movers", får de også lov at begå fejlene. 

Nogenlunde sådan lød borgmester Nils Borrings (S) svar til Thomas Storm (V), da der blev diskuteret elbiler og ladestandere - og hvorvidt kommunen er ambitiøs nok, når det kommer til at hoppe med på den elektriske vogn. 

- Glædeligt, vi kommer i gang, ærgerligt vi ikke er lidt mere fremsynede, lyder det fra Thomas Storm.

Det kan du læse mere om i denne artikel, hvor byrådskollega og medlem af Teknik- og Miljøudvalget Søren Gade (S) svarer på, om 12 elbiler i hjemmeplejen er ambitiøst nok.  

Hjælp os med at forstå Laurbjergs tabte kamp

Tirsdag nedlagde byrådet arbejdet for et trinbræt i Laurbjerg efter forslag fra forvaltningen. Foto: Kim Haugaard

Med 15 stemmer blev Laurbjergs ønske om en trinbræt i tirsdags lagt i graven af byrådet. I hvert fald i denne omgang, for både indbyggerne og flere partier vil kæmpe videre, selvom det ikke synes at være en mulighed lige nu.

Vi vil gerne dykke ned i sagen og finde ud af, hvad der er op og ned. Hvorfor synes den årelange kamp ikke at føre nogen vegne - og endnu vigtigere, hvad betyder det for indbyggerne i en lille by som Laurbjerg, når bønner og anstrengelser ikke bliver hørt?

Derfor tager FavrskovLIV på besøg i Laurbjerg. Skriv på manlo@favrskovliv.dk, hvis du er en af de berørte, har arbejdet med sagen eller bare har input, vi skal tage med.

- Vi skal være klar til at søge tilskud til etablering af ladestandere

Det skal være lettere at lade sin elbil op, hvis vi skal nå ambitioner om flere elbiler. Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix

En bred vifte af partier i Folketinget har vedtaget at afsætte næsten en halv millard kroner til en såkaldt "Grøn Transportpulje", og omkring halvdelen af de penge skal bruges til at etablere ladestandere, så det bliver nemmere at få strøm på elbilen. 

Som reglerne er i dag, må kommuner ikke opsætte ladestandere til borgernes elbiler. Men kommunen kan udpege områder, hvor private udbydere kan byde ind på at opsætte ladere, og det skal man arbejde videre med, er der bred enighed om. 

- Når vi lokalplanlægger, kan vi lave plads til tankstationer rundt om i kommunen, men vi skal også lave plads til ladestandere, så vi kan hjælpe borgerne til omstillingen til grøn transport, siger byrådsmedlem Søren Gade (S).

Og det har byrådet været for sløvt til indtil nu, lyder kritikken, som du kan læse mere om her.