Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger FavrskovLIV i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Thomas Uhrskov fra Ulstrup kan som de fleste andre elbilsejere i Ulstrup lade sin bil op ved hjemmet. Han har således ikke det store behov for de mange ladestandere som er på vej ved kommunale bygninger i Favrskov. Foto: Jesper Rehmeier

Der er flere ladestandere på vej. Men er der brug for dem?

Lars Jul Sørensen sidder i sin bil på parkeringspladsen ved Burger King i udkanten af Randers.

Han sidder ikke og grubler over menukortet, om han skal fortære en cheeseburger, eller om det skal være den ikoniske Whopper, han skal sætte tænderne i. Han ser en film på sin telefon. Og han lader op. Altså, han lader sin elbil op. I hurtigladeren, som er opstillet ved parkeringspladsen.

Lars Jul Sørensen lader ved Burger King, fordi han tilhører et mindretal af elbilsejere i Favrskov Kommune, som ikke kan oplade ved eget hjem. Lars bor nemlig i lejlighed i Ulstrup, og her har han ikke mulighed for at opsætte en lader - med mindre han vil betale 12.000 kroner for det. Og det ønsker han ikke. En offentligt tilgængelig lader, hvor han bare kan sætte sin bil og hente den næste morgen, ville være rart.

Faktisk er behovet for offentligt tilgængelige ladestandere i Favrskov i det store hele ret begrænset. Dels er der stadig ikke så mange biler, der kører på el. Kommunens egne tal siger i alt 500 ligeligt fordelt på hybrid og ren el. Der er ikke stor turisme i Favrskov, som lokker folk fra andre kommuner til. Og vigtigst af alt, så har hele 94 procent af borgere i Favrskov faktisk mulighed for at lade ved eget hjem.

- Favrskov er et godt sted at eje elbil. Det er en myte, at det er svært at leve med elbiler i landkommuner. Man burde bekymre sig om folk i København, hvor over 80 procent af elbilsejere er afhængige af offentligt tilgængelige ladere, som en chefkonsulent i FDM siger til FavrskovLIV.

Desværre for Lars fra Ulstrup tilhører han altså de resterende seks procent, men der er håb om lysere tider - selvom det dog skal siges, at han tager det med ophøjet ro, at han skal slå en times tid ihjel ved Burger King en gang om ugen. Der er nemlig udsigt til offentligt tilgængelige ladere i Ulstrup, for Favrskov Kommune skal i gang med at etablere ladestandere ved en lang række kommunale bygninger rundt om i kommunen. Det skal man, fordi det står i Ladestanderbekendtgørelsen, som udspringer af EU's ønske om at lette overgangen fra benzin- og dieselbiler til elbiler.

Fra politisk side er håbet, at private udbydere som Clever, E.ON og Spirii vil være interesseret i at opsætte ladestandere ved de kommunale bygninger. For som det understreges, skal kommunen IKKE gøre det til en forretning at levere strøm til elbilsejere. Kommunen driver heller ikke benzintanke. Kommunen skal facilitere og lave plads til private udbydere.

Men her har vi en udfordring. For Favrskov er en geografisk stor, decentraliseret kommunen stykket sammen af fire gamle kommuner. Det betyder, at der er kommunale bygninger spredt over et stort område. Og helt ærligt, hvilken interesse har Clever, der vil være til stede, hvor der er flest kunder, i at opsætte ladere ved administrationsbygningen i Hvorslev? Et sted, der hverken tiltrækker handlende eller turister i hobetal.

Derfor kommer kommunen uden tvivl selv til at stå med en stor del af udgiften til opsætningen af de ladestandere, som Ladestanderbekendtgørelsen pålægger dem. Om ikke andet betyder det da, at de ansatte i kommunens bygninger får god mulighed for at lade, mens de er på arbejde. Og Favrskov Kommune er med mere end 3000 ansatte trods alt Favrskov Kommunes største arbejdsgiver. Og heldigvis kan kommunerne søge op til 50 procent tilskud fra en stor statslig pulje.

Omstillingen til elbiler er spændende, for den rummer flere perspektiver, og fra satellitten kan man zoome ind og ud på udfordringen.

Fra det lokale perspektiv gælder det om at sikre, at der er ladere nok til, at hr. og fru Favrskov "tør" tage springet væk fra benzinbilen uden frygt for flade batterier på Postvej på turen fra Hinnerup til Hammel. Det gælder også om at understøtte turisme og handelsliv i et samarbejde mellem kommuner og private.

Fra det nationale perspektiv udstikker landspolitikerne nogle mål for den grønne omstilling og reduktion af CO2-udledning. Og det er lovgivningen fra Christiansborg, der gerne skal hjælpe kommunerne til at gøre livet nemmere for elbilsejere. Er det så altid nemmere?

Og endelig er der det globale perspektiv. For det er ikke kun i Danmark, vi skal omstille os til elbiler. I hele verden stiger efterspørgslen, og bilfabrikanternes forsyningskæder er presset helt i bund. Manglen på råmaterialer, og især de meget omtalte mikrochips, resulterer i frustrerende lang ventetid for billisterne. Er det overhovedet realistisk at nå målet om en million grønne biler, når udbud og efterspørgsel ikke følges ad? Det vil tiden vise.

Således kom vi på denne lørdag en tur fra Ulstrup og Thorsø og helt til fabrikkerne i Asien. Det lokale vil altid være vores fokus som et lokalt medie, der går i dybden med de vigtigste dagsordener. Vi vil gerne sige tak, fordi du læser med.

Vi er fornylig blevet til et medie med betalt indhold.

Det betyder, at du fortsat modtager vores nyhedsbreve, den tekst du nu sidder og læser, gratis. Men du skal bruge et abonnement for at få den fulde adgang til alle vores artikler og de over 80 nyhedsbreve, vi har skrevet, siden vi gik i luften i juni sidste år.

Som abonnent på FavrskovLIV kan du forvente at få 2-3 nyhedsbreve om ugen, hvor vi:

  • Går i dybden med de vigtigste historier, der har betydning for livet i Favrskov Kommune.
  • Sørger for, at du kender den politiske dagsorden og ved, hvad du selv kan gøre for at få indflydelse på udviklingen i dit lokalsamfund.
  • Altid både er konstruktive og kritiske i vores tilgang til lokalsamfundet. Vi dyrker ikke konflikter, men vi stiller de nødvendige spørgsmål, og når vi beskriver problemer, leder vi også efter løsninger.

Til slut deler jeg lige et billede af en rapsmark i blomst midtimellem Granslev og Houlbjerg. Billedet er ikke ment som endnu et af de mange snedige, camouflerede støtteopslag til Ukraine, selvom landet fortjener al mulig støtte. Det er faktisk bare en opfordring til at cykle, ja cykle, en tur ud og kigge på rapsmarkerne, der lige nu ligger som gule dyner i landskabet. Det er pænt.

Rigtig god læselyst og god weekend.

Raps i fuld flor. 
Billede af Jesper Rehmeier
Billede af skribentens underskrift Jesper Rehmeier Journalist
Thake Fogh Cordt fra Enhedslisten er endnu engang kritisk over for en lokalplan. Denne gang mener han, at et nyt boligområde i Laurbjerg vil ligne "Saurons sommerhus". Foto: Jesper Rehmeier

Det skal du også vide

Børnehuset i Laurbjerg får 10 vuggestuepladser til at afhjælpe de pressede dagplejere i området. Der er fundet penge til renovering af toiletter på både Hadsten Skole og Ulstrup Skole. Enhedslisten er igen ude med riven efter ny lokalplan.

1.

Nyt boligområde i Laurbjerg: Det kommer til at ligne noget fra Mordor, mener Enhedslisten.

Enhedslistens Thake Fogh Cordt er som regel god for en rap bemærkning, når han giver sine meninger om lokalplaner til kende. Han har blandt andet tidligere omtalt et planlagt boligområde i Lading som "dunkel detailindretning". Og nu er det så et nyt boligområde i Laurbjerg, hvor en privat udvikler vil opføre 12 rækkehuse op 90-100 kvadratmeter, der på byrådsmødet tirsdag fik Fogh Cordt til at gribe til en af litteraturens klassikere.

- Det her med at insistere på lokalplaner, der fremtvinger en byggestil, som jeg mest rammende har hørt betegnet som Saurons sommerhus, et landskab pakket ind i gråsorte skærver. Det er selvfølgelig lidt mere hyggeligt, når de sorte tårne kun er i et eller halvandet plan, sagde Thake Fogh Cordt med henvisning til Tolkiens Ringenes Herre og det ondeste fyrste, Sauron.

Forslaget til lokalplanen blev dog godkendt, trods sammenligningen med Mordor, og den er nu i offentlig høring.

2.

Tre millioner til nye skoletoiletter på Hadsten Skole OG Ulstrup Skole

Hadsten Skole får otte nye elevtoiletter samt et handicaptoilet. Og på Ulstrup Skole skal de gamle, åbne og nedslidte toiletter i udskolingen renoveres, mens der i indskolingen skal etableres to nye. I samme omgang får toiletter ved Sundhedscentret en overhaling.

Byrådet har i år brugt en del tid på at diskutere skoletoiletter. På flere af kommunens skoler trænger faciliteterne nemlig til en ordentlig overhaling, og på Hadsten Skole var der endda forslag om at lave en tilbygning med 10 nye toiletter.

Det forslag blev dog sendt tilbage til forvaltningen med beskeden om at finde løsninger til færre penge, for Børne- og Skoleudvalget mente, at prisen for tilbygningen var for høj. Håbet var, at der måske endda kunne blive penge tilovers til andre trængende skoler. Det kommer altså nu Ulstrup Skole til gavn.

3.

Slut med coronatest i Favrskov Kommune

Antallet af smittede falder uge for uge, og fra i dag, lørdag 30. april, kan du ikke længere få lavet en coronatest i Hammel. Kommunen henviser i stedet borgere, har brug for test, til at tage til Skejby, Randers, Viborg eller Silkeborg.

4.

Børnehuset i Laurbjerg får 10 vuggestuepladser

Byrådet nikkede i tirsdag ja til et forslag om at oprette 10 vuggestuepladser i Børnehuset Skattekisten i Laurbjerg, hvor der indtil nu kun har været børnehavebørn. Men der er så meget pres på dagplejerne i området, at kommunen nu er nødt til at oprette vuggestuepladser.

Dagplejen i området har i dag legestue i Børnehuset Skattekisten, og de lokaler skal altså fremadrettet bruges til en vuggestuegruppe. Etableringen af de 10 vuggestuepladser kommer til at koste 410.000 kroner i anlægsudgifter, blandt andet til indkøb af krybber, pusleborde og så videre.

5.

Husk, at du kan brevstemme om forsvarsforbeholdet

1. juni er der folkeafstemning, hvor vi skal beslutte, om vi vil afskaffe EU-forsvarsforbeholdet. Allerede nu kan du dog brevstemme på et ethvert folkeregister eller borgerservice.

I Favrskov Kommune kan du brevstemme i Borgerservicecentret, Skovvej 20, Hinnerup og på bibliotekerne i den bemandede åbningstid.

Du kan, udover de normale åbningstider, også brevstemme i Borgerservicecentret, Skovvej 20, Hinnerup:

Lørdag 21. maj 2022 kl. 9.00 – 12.00

Lørdag 28. maj 2022 kl. 9.00 – 16.00

Og på Hammel, Hadsten og Ulstrup biblioteker:

Lørdag 28. maj 2022 kl. 9.00 – 16.00

Husk altid at medbringe legitimation - eksempelvis sundhedskort, kørekort, pas eller valgkort, som du dog først modtager cirka syv dage før valget.

Tre elbilsejere har forskellige oplevelser med hverdagen som elbilist i Favrskov. Har man egen lader, er der ingen udfordringer. Har man ikke, vil det faktisk hjælpe, at kommunen skal opsætte ladere ved offentlige bygninger. Foto: Jesper Rehmeier

Én lader i garagen, en anden gør det ved Burger King og en tredje giver strøm til værdigt trængende - hør tre bilejere fortælle om hverdagen med elbil i Favrskov

Tre ejere af elbiler fortæller til FavrskovLIV det samme - man skal købe en elbil, der passer til ens behov. Det har de alle sammen gjort, men deres oplevelser med, hvor nemt det er at lade bilen op i Favrskov, varierer alligevel. 

De to kan lade bilen hjemme i garagen, som 94 procent af borgere i kommunen har mulighed for, men den tredje bor i lejlighed i Ulstrup, og der er ikke ladestander ved ejendommen.

Vil kommunens nye strategi for ladestandere gøre hverdag nemmere for de tre elbilsejere, vi har talt med?

Der kører 250 rene elbiler på vejene i Favrskov, og i 2030 forventes der at være 10.000. Hvordan er det egentlig at leve med en elbil i dag? Og er der behov for flere? Vi spørger tre billister.

Markedet for elbiler og ladestandere er i en rivende udvikling, og indimellem har lovgivning og direktiver svært ved at følge med virkeligheden. Giver det for eksempel mening, at Favrskov Kommune jævnfør Ladestanderbekendtgørelsen SKAL bruge op mod tre og en halv million kroner på at opsætte ladestandere ved offentlige bygninger med over 20 parkeringspladser, når 94 procent af borgere i kommunen har mulighed for at installere ladestander i garagen?

Hvad er egentlig elbillisternes behov, og hvordan passer den nye ladestrategi til de behov? FavrskovLIV har spurgt tre af de borgere, der har taget elbiler til sig. Deres oplevelser er naturligvis ikke udtømmende for alle elbilsejere, der i dag kører rundt i kommunen, men det er interessant, at svarene fra de tre adspurgte varierer en del.

Der er forskel på ladestandere

Der findes forskellige typer ladestandere til elbiler, og der er stor forskel på, hvor hurtigt de kan lade bilen - men også hvad de koster at sætte op.

Normallader: Også kaldet destinationslader. Det er den type, de fleste får monteret hjemme i garagen, og det er også den slags, man typisk finder ved arbejdspladser. Destinationsladeren er 4-8 timer om at lade bilen op. Langt størstedelen af de ladere, som Favrskov Kommune planlægger at sætte op, er af denne type.

Hurtiglader: Lader med op til 50 kW og kan typisk kan klare en fuld opladning på 40-60 minutter. Hurtigladere finder man oftest ved supermarkeder, indkøbscentre og så videre. Favrskov Kommune lægger op til at montere fire ladere af denne type, en i hver hovedby.

Lynlader: For elbiler på gennemfart er lynladere det oplagte valg - såfremt bilens batteri kan kapere de store mængder strøm, laderen sender af sted. En fuld opladning kan klares på under 30 minutter, og ladeprisen er også højere. Favrskov Kommune lægger med strategien for ladeinfrastruktur IKKE op til at montere lynladere.

Den hjælpsomme: Thomas Uhrskov fra Ulstrup stiller sin lader til rådighed

- Da jeg købte en elbil i 2014, syntes folk, at jeg var lidt mærkelig. I dag er det jo snarere mærkeligt, hvis man køber ny bil, og det ikke er en elbil, fortæller Thomas Uhrskov fra Ulstrup, som altså kørte elbil, inden det blev smart.

Som så mange andre har han egen lader i garagen til en elbil, der er købt til specifikt at dække hans behov for at pendle til arbejde og hjem til Ulstrup hver dag. Fra hjem til arbejde og hjem igen i laderen natten over. Han svarer uden omsvøb nej til spørgsmålet om, hvorvidt det kommer til at hjælpe ham i det daglige, at kommunen skal opstille ladere ved kommunalt ejede bygninger.

Da jeg købte en elbil i 2014, syntes folk, at jeg var lidt mærkelig.

Thomas Uhrskov, Ulstrup

Men Thomas Uhrskov ved, at andre kan få gavn af det i Ulstrup. Han har nemlig flere gange stillet sin egen lader til rådighed for opladningstrængende billister ved hjælp af en app, som lader folk finde ladere i private hjem. En app, hvor han indtil for ganske nylig har været eneste registrerede bruger i Ulstrup. Han har så aftalt en pris med den bilejer, der har manglet strøm, som har overført pengene på Mobilepay, uden at Thomas Uhrskov har tjent andet end en "mikroskopisk sum".

- Jeg har blandt andet hjulpet en mand fra København et par gange. Han kommer fra Ulstrup og besøger sin mor på plejehjemmet i byen, og mens han har brugt tid med hende, har hans elbil ladet op i min garage, så han kan køre hjem til København igen i ét stræk igen. For ham ville det jo være dejligt, hvis han kunne lade bilen op ved plejehjemmet, forklarer Thomas Uhrskov.

Thomas Uhrskov fra Ulstrup har kørt elbil siden 2014. Han havde tidligere en Tesla, men den var for stor til hans behov, og han anskaffede sig i stedet en mindre, og billigere, Nissan Leaf. Foto: Jesper Rehmeier

Og Thomas Uhrskov mener ikke, at Ladestanderbekendtgørelsen er en dum idé, når den skal bredes ud til alle kommuner i landet, for den vil også komme ham til gavn uden for Favrskov. Om lidt skal hans datter begynde på efterskole, og han får en udfordring, når skal hente hende og køre hjem til Ulstrup igen. Da ville det være rart at kunne lade op ved efterskolen, mener han.

- Og så er Favrskov kommune jo en virksomhed som andre virksomheder. På Grundfos har man sat 10-20 ladestandere op ved hver p-plads, og på den måde bliver det en del af virksomhedens kultur, at de ansatte anskaffer sig elbil, fordi de også kan se, at andre gør det, siger Thomas Uhrskov.

Forstå Favrskov Kommunes nye strategi for ladestandere

Lovgivningen: I 2020 trådte Ladestanderbekendtgørelsen i kraft og er implementeret som en del af byggeloven. Med Ladestanderbekendtgørelsen stilles der krav til opsætning af og forberedelse af ladeinfrastruktur i forbindelse med eksisterende og nye bygninger samt bygninger, der renoveres. Alt sammen for at sætte skub i omstillingen mod flere elbiler. Det er en national målsætning, at der er i 2030 skal køre en million elbiler på vejene i Danmark.

Kravene: Ved bygninger, som ikke er til beboelse, skal der ved parkeringspladser med mere end ti pladser opsættes mindst én ladestander i forbindelse med renovering og nybyg. Ved eksisterende bygninger skal der inden 2025 opsættes mindst en ladestander, hvis der er mere end 20 parkeringspladser.

Omfanget: Favrskov Kommune ejer en hel del bygninger, og bekendtgørelsen forpligter altså kommunen til at etablere ladestandere inden 2025 ved en del af bygningerne. Ved 52 kommunale bygninger vil Favrskov Kommune være forpligtet til at etablere ladestandere efter Ladestanderbekendtgørelsen. Flere steder er parkeringspladserne i nær tilknytning til hinanden, og derfor er der reelt "kun" krav om etablering af 48 ladestandere med dobbelt udtag.

Økonomien: Favrskov Kommune lægger arbejdet med at etablere ladestandere i udbud, så private aktører kan få mulighed for at komme på banen. Skal kommunen selv betale alle udgifter til etablering af 48 ladestandere, vil regningen løbe op i 3,5 millioner kroner.

Hullerne: Favrskov Kommune har ikke bygninger i alle centerbyer og landsbyer i kommunen. Så selv når kommunen har opsat ladestandere efter kravene i bekendtgørelsen, vil der stadig mangle offentligt tilgængelige ladere i blandt andet Lading (642 indbyggere), Voldby (450 indbyggere) og Grundfør (409 indbyggere).

Den gennemsnitlige: Martin Bjelke Maagaard fra Thorsø tanker i garagen

Hos familien Bjelke Maagaard i Thorsø er Martin og kæresten så tilfreds med deres elbil, at de tager det ultimative, angstprovokerende spring ud i den grønne omstilling: De skiller sig af med deres benzinbil og anskaffer endnu en elbil.

De har de seneste to år haft en VW E-Golf i vognparken foruden en benzinbil. Når de nu om lidt får elbil nummer to, og siger helt farvel til forbrændingsmotoren, vidner det trods alt om en vis tiltro til ladeinfrastrukturen. Som Martin Bjelke siger, har han jo også "egen benzintank" i garagen, hvor en lader fra selskabet Clever er monteret. Og for Martin Bjelke Maagaard er den strøm, som han tanker på bilen om natten, som hovedregel nok til at holde vognen kørende i dagligdagen.

- Bilen er købt efter det behov, jeg har i dagligdagen, og havde jeg været afhængig af at skulle lade op ude i byen, havde jeg aldrig købt en elbil. Så for mit vedkommende er det ikke relevant, at der opstilles ladere ved kommunale bygninger, siger Martin Bjelke Maagard, der kører rundt regnet 75 kilometer om dagen i sin elbil. Bilen har en rækkevidde på 230 kilometer.

Martin Bjelke Maagaard fra Thorsø har ladestander i garagen, og dermed er hans behov for kommunale ladestandere ikke så stort. Medmindre der er tale om lynladere... Foto: Jesper Rehmeier

Martin betaler 650 kroner om måneden for at lease lader hos Clever og for at lade bilen til en fordelagtig pris på andre Clever-ladere rundt om i landet. Det påvirker selvfølgelig også adfærdsmønstret på længere ture, hvor det er nødvendigt at fylde mere strøm på.

- Når man som os er abonnent og betaler en trods alt relativt høj pris for det, så søger man selvfølgelig altid den type ladestander i stedet for en, hvor man skal betale 2-3 kroner per kilowatttime i stedet.

Så selvom Martin Bjelke Maagaard som udgangspunkt ikke føler et behov for ladestandere ved kommunale bygninger, og fint kan klare også længere ture med blot lidt planlægning, er der stadig noget, kommunen kunne gøre, mener han: Opsætte hurtigladere, som på under en time kan lade bilen op.

- Nu er det jo ikke sådan, at der er store turistattraktioner i Favrskov som lokker masser af folk til, men er man på længere ture, så er hurtigladere bare smarte. For eksempel ved tankstationer eller butikker, hvor man lige kan holde ind, spise en fransk hotdog og efter en halv time have strøm nok til et par hundrede kilometer mere. Når jeg følger med i diverse gruppe på Facebook, kan jeg også se, at det er det, andre folk med elbiler efterspørger, siger Martin Bjelke Maagaard.

Den udsædvanlige: Lars Jul Sørensen fra Ulstrup lader op ved Burger King

Bor man i lejlighed i Favrskov Kommune, tilhører man faktisk en minoritet, for 70 procent af boligmassen består af parcelhuse. Det fremgår også af den nye strategi for ladere, at hele 94 procent vil have mulighed for at installere lader på egen grund.

I Ulstrup er Lars Jul Sørensen dog en del af den minoritet, der ikke har egen grund og garage - men han har alligevel en elbil. Han bor i lejlighed, og vil han have monteret egen ladestander på den parkeringsplads, der hører til lejligheden, så koster det mindst 10.000 kroner. Så Lars Jul Sørensen er nødt til at være kreativ, når han skal have "brændstof på bilen".

Lars Jul Sørensen har haft sin elbil i to år, og i de to år har han været nødt til at være kreativ, når han skal "tanke" bilen. For der er ikke lader ved hans lejlighed i Ulstrup og i byen er der ingen offentligt tilgængelige ladere. Foto: Jesper Rehmeier

- Der er et par ladere på min arbejdsplads i Region Midt - men der er altså også et par hundrede elbiler, så det er ikke så tit, der er ledigt. Indimellem kører jeg ud til Grundfos i Bjerringbro, sætter bilen i en lader på parkeringspladsen og tager toget hjem til Ulstrup. Så er bilen ladet op næste morgen, fortæller Lars Jul Sørensen, der dog har en anden finte, som han hyppigere bruge:

- Cirka en gang om ugen kører jeg ud til Burger King ved motorvejen ved Sønder Borup, hvor der er lynladere. Der kan jeg lade bilen op på en times tid, og så har jeg faktisk strøm nok til en hel uge med mit forbrug og et batteri med en rækkevidde på cirka 400 kilometer.

Der er med ladestanderbekendtgørelsen udsigt til et par offentlige tilgængelige standere i Ulstrup, hvor det ikke vil være nødvendigt at lave aftaler med private, der stiller lader til rådighed som eksempelvis Thomas Uhrskov. Lars Jul Sørensen er således en af dem, der faktisk vil få en lidt lettere hverdag som følge af bekendtgørelsen.

- Det er da lidt irriterende i længden, som det er nu. Det ville være dejligt, hvis der var en ladestander ved biblioteket. Så ville jeg kunne sætte min bil til at lade natten over og hente den næste morgen. Hvis jeg for eksempel kommer hjem med 60 procent batteri tilbage, men skal køre langt næste dag og bruge hele batteriet, så er det nok bare lige at lade to timer, og den mulighed ville jeg gerne have.

Lars tager "udfordringerne" med at finde opladere til bilen med højt humør og ophøjet ro. Men der er alligevel et spørgsmål, der presser sig på, når man hører ham fortælle om togture til og fra Bjerringbro og ventetid ved Burger Kings lader.

Hvorfor har du købt en elbil, når det er så besværligt at få den ladet op i Ulstrup?

- Den gamle bil var slidt, og jeg besluttede, at når jeg skulle købe en ny, skulle det være el. Jeg var klar over, at jeg ikke kunne lade den op i Ulstrup, så jeg er gået ind i det med åbne øjne. Og det er ikke så slemt, når jeg kan klare mig en lille uges tid på en opladning, lyder det fra Lars Jul Sørensen.

Det er da lidt irriterende i længden, som det er nu. Det ville være dejligt, hvis der var en ladestander ved biblioteket.

Lars Jul Sørensen, Ulstrup
Ladestanderbekentgørelsen forpligter kommunerne til at opsætte ladestandere ved visse bygninger, som kommunen ejer. Foto: Thomas Lekfeldt/Scanpix.

Favrskov Kommune skal etablere 48 nye ladestandere ved kommunale bygninger: Giver det mening?

Kommunen skal etablere 48 ladestandere med dobbelt udtag på parkeringspladser ved kommunale bygninger. Det siger Ladestanderbekendtgørelsen, som stiller krav til etablering af ladestandere ved både nybyg og eksisterende ejendomme. 

Men hvad nytter det, at kommunen opsætter ladestandere ved administrationsbygninger, når langt de fleste borgere i Favrskov kan sætte elbilen til at lade i garagen om natten, hvor strømmen er billigst? 

Det handler om at udbygge ladeinfrastrukturen, lyder det fra lokale politikere og FDM, og når kommuner og virksomheder opsætter ladere, bliver det mere attraktivt at skifte fra benzin eller diesel til el. Forhåbentligt vil de private udbydere lege med.

Ladestanderbekendtgørelsen pålægger kommunen at etablere offentligt tilgængelige ladestandere ved bygninger, som kommunen ejer. Hvor meget batter det egentlig, når 94 procent af borgere i kommunen kan lade elbilen derhjemme? Og hvad med de byer og landsbyer, hvor kommunen ikke skal etablere ladestandere?

I dag er der 500 elbiler og hybridbiler i Favrskov. I 2030 forventes det, at der vil være 10.000 elbiler. Det er måske ikke bare sælgersnak, når bilforhandlerne siger, at markedet for elbiler stikker helt af, og at du lige så godt kan få bestilt en elbil nu, så du kan køre med på den grønne bølge. Der er trods alt mindst et års leveringstid på flere af de mest populære modeller.

Men hvad med markedet for opladere - kan det følge med? Kommunalbestyrelsen i Favrskov har netop i denne uge vedtaget en strategi for ladeinfrastruktur. Grundet et ønske om at gøre det lettere for billister at lade op. Men også lovgivningen forpligter kommunen til at opsætte ladestandere ved bygninger, som kommunen ejer, og som lever op til nogle bestemte kriterier. Faktisk har Favrskov Kommune ikke noget valg. Ladestanderne skal være på plads inden januar 2025, og det drejer sig om i alt 48 ladestandere som kommunen skal etablere. Vil ingen private aktører byde ind på opgaven, løber regningen op i over 3 millioner kroner.

Forstå Favrskov Kommunes nye strategi for ladestandere

  • Lovgivningen: I 2020 trådte Ladestanderbekendtgørelsen i kraft og er implementeret som en del af byggeloven. Med Ladestanderbekendtgørelsen stilles der krav til opsætning af og forberedelse af ladeinfrastruktur i forbindelse med eksisterende og nye bygninger samt bygninger, der renoveres. Alt sammen for at sætte skub i omstillingen mod flere elbiler. Det er en national målsætning, at der er i 2030 skal køre en million elbiler på vejene i Danmark.
  • Kravene: Ved bygninger, som ikke er til beboelse, skal der ved parkeringspladser med mere end ti pladser opsættes mindst én ladestander i forbindelse med renovering og nybyg. Ved eksisterende bygninger skal der inden 2025 opsættes mindst en ladestander, hvis der er mere end 20 parkeringspladser. 
  • Omfanget: Favrskov Kommune ejer en hel del bygninger, og bekendtgørelsen forpligter altså kommunen til at etablere ladestandere inden 2025 ved en del af bygningerne. Ved 52 kommunale bygninger vil Favrskov Kommune være forpligtet til at etablere ladestandere efter Ladestanderbekendtgørelsen. Flere steder er parkeringspladserne i nær tilknytning til hinanden, og derfor er der reelt "kun" krav om etablering af 48 ladestandere med dobbelt udtag.
  • Økonomien: Favrskov Kommune lægger arbejdet med at etablere ladestandere i udbud, så private aktører kan få mulighed for at komme på banen. Skal kommunen selv betale alle udgifter til etablering af 48 ladestandere, vil regningen løbe op i 3,5 millioner kroner. 
  • Hullerne: Favrskov Kommune har ikke bygninger i alle centerbyer og landsbyer i kommunen. Så selv når kommunen har opsat ladestandere efter kravene i bekendtgørelsen, vil der stadig mangle offentligt tilgængelige ladere i blandt andet Lading (642 indbyggere), Voldby (450 indbyggere) og Grundfør (409 indbyggere).

Giver det overhovedet nogen mening med de mange ladestandere i det offentlige rum, når det fremgår af den udarbejdede strategi, at hele 94 procent af elbilsejere har mulighed for at lade bilen op derhjemme om natten, hvor strømmen er billigst, og det giver samfundsøkonomisk mest mening?

FDM: Ikke attraktivt for private

Kommunerne skal have en faciliterende rolle i udbredelsen af ladestandere, og behovet skal analyseres nøje, så investeringerne giver mening. Der skal med andre ord ikke etableres for mange ladere på steder, hvor de ikke bliver brugt. Sådan lyder det fra FDM, og det fornuftige budskab vil alle byrådspolitikere i Favrskov nok støtte op om.

- Når 94 procent af borgerne i kommunen har mulighed for at lade hjemme, er behovet for offentligt tilgængelige ladere selvfølgelig ikke stort. Det er helt anderledes i en by som København, hvor op mod 81 procent af elbilsejere er afhængige af offentlige ladere. Men det betyder omvendt også, at det er mindre attraktivt for private udbydere at gå ind på markedet i eksempelvis Favrskov end i de store byer, siger Ilyas Dogru, chefkonsulent i FDM.

Af de 48 ladestandere, kommunen skal etablere, bliver langt størstedelen såkaldte destinationsladere, som lader bilerne langsomt op over 4-8 timer. I de fire hovedbyer, hvor der er flest mennesker, skal der etableres mindst én hurtiglader. Og da strategien blev vedtaget i byrådet i tirsdags, understregede flere af de lokale politikere, at kommunen IKKE skal forsøge at konkurrere med det private marked om at udbyde hurtigladere.

Ilyas Dogru understreger, at behovet for hurtigladere er størst de steder, hvor der er mange turister, handlende eller billister på gennemfart.

- De fleste elbilsejere vil hellere lade hjemme, for det er langt billigere end i en hurtiglader, hvor det koster fem kroner per kilowatt-time. Og det er også bedre for batteriet i bilerne at lade langsomt op, det skal man også tænke over. Der skal altså ikke overinvesteres i hurtigladere.

Der er forskel på ladestandere

Der findes forskellige typer ladestandere til elbiler, og der er stor forskel på, hvor hurtigt de kan lade bilen - men også hvad de koster at sætte op.

  • Normallader: Også kaldet destinationslader. Det er den type, de fleste får monteret hjemme i garagen, og det er også den slags, man typisk finder ved arbejdspladser. Destinationsladeren er 4-8 timer om at lade bilen op. Langt størstedelen af de ladere, som Favrskov Kommune planlægger at sætte op, er af denne type. 
  • Hurtiglader: Lader med op til 50 kW og kan typisk kan klare en fuld opladning på 40-60 minutter. Hurtigladere finder man oftest ved supermarkeder, indkøbscentre og så videre. Favrskov Kommune lægger op til at montere fire ladere af denne type, en i hver hovedby. 
  • Lynlader: For elbiler på gennemfart er lynladere det oplagte valg - såfremt bilens batteri kan kapere de store mængder strøm, laderen sender af sted. En fuld opladning kan klares på under 30 minutter, og ladeprisen er også højere. Favrskov Kommune lægger med strategien for ladeinfrastruktur IKKE op til at montere lynladere. 

- Vi skal gøre tærsklen mindre at krydse for dem, der gerne vil skifte

Når langt størstedelen af kommunens borgere har mulighed for at lade derhjemme, kan det ved første øjekast forekomme overflødigt at etablere ladestandere ved administrationsbygninger og haller. Men, understreger formand for Teknik- og Miljøudvalget Søren Gade (S), der er en vigtig opgave i at få udbygget ladeinfrastrukturen i hele landet, og Favrskov skal tage sin del af arbejdet.

- Vi har som kommune en forpligtigelse til at hjælpe med at sikre, at der er en god og velfungerende infrastruktur, også i forhold til turister og folk på gennemfart. Og ikke mindst i forhold til dem, der gerne vil skifte til elbil, siger Søren Gade og uddyber.

- Mit fokus er også på dem, der ikke har mulighed for at lade derhjemme, men gerne vil skifte til elbil. Dem ønsker vi også at tilgodese.

I udvalget har han selskab af Torben Christensen fra Radikale Venstre. Han gør opmærksom på, at Ladestanderbekendtgørelsen er med til at minimere "sorte huller" på kortet, hvor man ikke kan få ladet sin bil op.

- Da mobilnetværket blev rullet ud, blev der huller, fordi der var steder, hvor det ikke var så attraktivt at sætte master op. Der er selvfølgelig steder, hvor der er flere biler, og hvor det er mere interessant for private udbydere at komme ind. Men vi skal regulere os uden om hullerne, og jeg er faktisk ikke så bekymret for folk i landdistrikterne, for der kan folk lade op hjemmefra, siger Torben Christensen.

Teknik- og Miljøudvalget i Favrskov Kommune

Formand: Søren Gade (Socialdemokratiet)

Niels Christian Selchau-Mark (Konservative) 

René Schneider (Konservative) 

Torben Christensen (Radikale Venstre)

Erling Kvist Andersen (Socialdemokratiet)

Signalværdien skal ikke undervurderes

Det er en national målsætning, at der skal køre en million grønne biler på vejene i Danmark i 2030. Om otte år. Men der er altså lang vej endnu, for i dag er der kun godt 60.000 elbiler og hybridbiler i Danmark. Det er svarer til lidt over to procent af bilparken.

Fra FDM's side griber chefkonsulent Ilyas Dogru da også til en god, gammel kliché, når han siger, at omstillingen fra fossile biler til elbiler skal vindes som et maraton, ikke en sprint. Men én ting er der nødt til at være styr på, hvis der virkelig skal fut i udviklingen. Laderne.

- Der er en signaværdi i, at kommuner og virksomheder opsætter offentligt tilgængelige ladere, for det er vigtigt, at der en god og pålidelig ladeinfrastruktur. En bil er lig med frihed til at komme fra sted til sted, og skal man sidde og vente tre timer på at lade batteriet op, forsvinder den frihed. Så der skal være styr på laderne, så kommer elbilerne også.

Og kommunerne har en vigtig rolle at spille i fremtiden.

- De skal gå ind og tage dialogen med udbydere, virksomheder og boligforeninger, for de kommer til at opsætte mange ladere i fremtiden. Og så skal kommunerne holde øje med teknologien, for den udvikler sig hurtigt, og man skal have et organ, der følger den udvikling, siger Ilyas Dogru.