Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger FavrskovLIV i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Lindhart Hansen fra Svenstrup sammen med sin kæreste Eva. Lindhart fortæller, at Viborgvej var mindre trafikeret, da han flyttede ind i 1995, og han bebrejder Vejdirektoratet for skader på hans hus. Foto: Jesper Rehmeier

Hvad skal Lindhart stille op?

Da jeg sætter mig i Lindhart Hansens stue i Svenstrup er klokken 15.30.

Min telefon ligger på spisebordet og optager vores samtale, som varer en times tid, altså indtil cirka klokken 16.30. Da jeg et par dage senere lytter samtalen igennem, bliver jeg overrasket over at høre, hvor meget trafikken fra Viborgvej lige uden for Lindharts stuevindue larmer. Og hvordan larmen tager til i løbet af optagelsen, efterhånden som danskerne er på vej hjem fra arbejde. Det bemærkede jeg ikke, da jeg koncentrerede mig om at lytte.

Når man bor tæt på en trafikkeret vej, er støj noget, man lever med. Men for Lindhart Hansen er det ikke kun lyden, der giver ham søvnløse nætter. Det er de rystelser, som han siger det giver, når en stor lastbil kører hen over en af de vejbrønde, der ligger på Viborgvej uden for hans hus. Det er de rystelser, han kan mærke, når en bil eller lastbil drejer ind på den brostensbelagte venstresvingbane for at dreje af mod Hammel.

Lindhart Hansen er bekymret for sit hus, for der er flere revner hist og her, og han er overbevist om, at de skal tilskrives rystelserne fra den tunge trafik.

Viborgvej er en statsvej. Derfor hører driften af vejen ind under Vejdirektoratet, som har ansvaret for, at belægninger, kloakriste, brønddæksler og så videre er i god stand. Og ifølge Vejdirektoratet er der ikke noget at komme efter. De skriver således til Lindhart Hansen:

- Der er ikke konstateret fejl eller mangler ved den nærliggende statsvej (Viborgvej), der evt. ville kunne være skyld i rystelser, og deraf følgende revner i dit hus. Vejdirektoratet anser ikke forholdene på vejen som årsag til de skader, du oplyser, der er på dit hus.

Og derfor kan Vejdirektoratet heller ikke tilkende Lindhart Hansen erstatning, som han ellers har bedt om.

Han vil gerne sælge huset, og gennem årene har han forsøgt flere gange, men ingen bider på. Prisen er nu nede i 730.000 kroner, omkring en halv million mindre, end han i første omgang udbød ejendommen til. Her mener Lindhart Hansen, at Vejdirektoratet bør kompensere ham for husets værditab. Men hvorfor?

- Fordi de har ændret vejen, gjort den bredere og lavet venstresvingbanen. Jeg kan ikke se andre, der er ansvarlige, siger Lindhart Hansen.

Det er under en måned siden, at Vejdirektoratet afslog anmodningen om erstatning, men Lindhart Hansen har ikke tænkt sig at give op. Det er op til ham at bevise, at skaderne på huset stammer fra trafikken, og han siger, han vil kæmpe videre. Han siger, at han har kæmpet mod Vejdirektoratet i snart 20 år og erkender, at det nærmest er blevet en del af hans identitet.

Men han er også desperat. Som han fortæller:

- Jeg har nogle gange overvejet at stille mig ud på vejen og sige "nu stopper I!" Og så vil jeg forklare bilisterne, hvorfor jeg gør det. Ja, det er sgu dramatisk. Og det er desperat. Man kan ikke blive ved med at leve i sådan et støjhelvede. Jeg kan ikke i hvert fald.

I dette nyhedsbrev kan du læse Lindharts historie. Du er også velkommen til at dele nyhedsbrevet med dine venner, familie og bekendte, hvis der er noget, der berører dem og deres hverdag. Det kan du gøre lige her.

God læselyst.

P.S. Hvis du ikke allerede er abonnent, vil vi gerne have dig med på holdet. Mange har allerede valgt at abonnere og blive en del af vores fællesskab, der prioriterer overblik og dybde over nyhedsræs og breaking news. Som abonnent kan du forvente at modtage cirka to nyhedsbreve om ugen, hvor vi går i dybden med de vigtigste historier, der har betydning for livet i Favrskov.

Lyder det som noget for dig, kan du for 39 kroner om måneden blive fuldgyldig abonnent lige her. Det er selvfølgelig også helt okay, hvis du hellere vil se os lidt mere an. Derfor vil du stadig modtage dette nyhedsbrev gratis, hvor vi hver gang giver vores bud på nogle udvalgte historier fra Favrskov.

Og skulle du få lyst til at få den fulde oplevelse med fri adgang til det hele, vil vi glæde os til at byde dig velkommen ombord.

Billede af Jesper Rehmeier
Billede af skribentens underskrift Jesper Rehmeier Journalist
Erling Høj Sørensen er Nye Borgerliges første byrådsmedlem nogensinde i Favrskov. Foto: Jesper Rehmeier

Byrådets tavse stemme tager til genmæle: - I kommer til at høre noget fra mig

Erling Høj Sørensen er Nye Borgerliges første mand i byrådet nogensinde, men efter et halvt år er han også den eneste, der endnu ikke har grebet mikrofonen til et byrådsmøde. Det skyldes ikke startnerver, for dem ejer Erling Høj Sørensen med sine egne ord ikke. 

Han er aktiv til udvalgsmøderne, hvor det meste bliver klappet af på forhånd, fortæller NB-politikeren, som har flere politiske mål i sigte. Han vil skrue op for erhvervspraktikken og kendskabet til erhvervsuddannelserne, som ifølge ham er blevet både undervurderet og underkommunikeret.

- Der har været en opfattelse af, at hvis ikke du er god i skolen, så skal du have en håndværksuddannelse, siger Erling Høj Sørensen, og den opfattelse skal der gøres op med, så de mange gode, spændende og krævende håndværksjobs kan komme frem i lyset, mener malermesteren fra Hinnerup.

Efter et halvt år med det nye byråd er Erling Høj Sørensen (NB) den sidste, der mangler at tage ordet. Det betyder ikke, at han har holdt sig i ro, men at mange af diskussionerne foregår inden byrådsmøderne, siger den 68-årige malermester. Og han har flere politiske planer og idéer på vej.

Da Favrskovs nye byråd stimlede sammen for første gang tilbage i januar, gav en byrådsveteran med 36 år på bagen de nye byrødder et par bevingede ord med på vejen.

- Det første års tid er man mest med på en lytter, sagde Niels Flade Nielsen (S), men man er altså ikke valgt ind for at holde kæft, understregede den afgående veteran i samme ombæring. Og det er i netop dét spændingsfelt, Nye Borgerliges første byrådsmedlem i Favrskov befinder sig.

For efter snart et halvt år i byrådet er Erling Høj Sørensen (NB) det eneste byrådsmedlem, der endnu har til gode at tage ordet i byrådssalen. De 24 andre byrødder har været på banen, men malermesteren fra Hinnerup har indtil videre forholdt sig i ro. Hvorfor?

- Problemet er nok, at når vi kommer til møderne, så er det meste allerede klappet af på forhånd. Der er en masse intern snak i grupperne på forhånd, og der bliver tingene diskuteret og falder på plads. Her er det vigtigt at være med, men den diskussion ser man jo ikke på møderne.

Handler det også lidt om startnerver?

- Nej, det har ikke noget med nervøsitet at gøre, det ejer jeg ikke. Det kan jeg måske godt blive i en lift på 50 meters højde, men ikke i byrådet. Så I kommer til at høre noget fra mig. Det kan I godt regne med.

For mange vil gerne have rene hænder og et kontorjob

Uddannelse og arbejdsmarkedet er to punkter, der fylder meget i Erling Høj Sørensens politiske bevidsthed. Efter en lang karriere som selvstændig malermester vil han gerne slå et slag for, at flere unge mennesker tager en erhvervsuddannelse og bliver håndværkere.

- Der er mange, der gerne vil have rene hænder og et kontorjob. Og der har været en opfattelse af, at hvis ikke du er god i skolen, så skal du have en håndværksuddannelse. Sådan er det absolut ikke. Der er så mange gode, spændende og krævende håndværksjobs, og det skal vi fortælle de unge.

I 2022 søgte 22 procent af Favrskovs 9. og 10. klasseselever ind på en erhvervsuddannelse, men det tal skal op på 25 procent i 2023, mens søgningen til gymnasiale uddannelser skal sænkes. Det har Erling Høj Sørensen og resten af Arbejdsmarketsudvalget netop vedtaget som et erklæret mål. Hvordan vil han opnå det?

- Vi skal arbejde mere målrettet med at vise de unge, hvorfor de skal vælge en erhvervsuddannelse. Det kan man gøre ved at starte erhvervspraktikken allerede i 8. klasse. I dag er praktik først en mulighed i 9. klasse, og den er ikke obligatorisk, så jeg frygter, at mange vælger den fra, og slet ikke opdager, at erhvervsuddannelserne kunne være en god mulighed for dem.

Flere og flere unge vælger de gymnasiale uddannelser. Hvordan kan man vende den tendens?

- Et lille problem er, at lærlinge på erhvervsuddannelser ikke får det samme sammenhold. Man skal have påvirket de unge til at have et større sammenhold, for de er kun på erhvervsskolerne 2-3 måneder af gangen. Man har ikke 3 år sammen som på gymnasiet og det sociale aspekt skal også adresseres.

Erling Høj Sørensen har boet på Rønvangen i Hinnerup siden 1978. Foto: Jesper Rehmeier

Erhvervslivet skal fristes

Det er ikke kun de unge, der skal overbevises om, at en erhvervsuddannelse er den rigtige vej at gå for dem. Kommunens virksomheder skal også informeres om de fordele, der er ved at tage de unge ind i praktikforløb.

- Det handler også om at gøre det attraktivt for kommunens virksomheder. De skal føle sig fristet til at få nogen ud i praktik.

Hvordan frister man dem til det?

- Hvis man spørger virksomhederne, om de vil have en elev eller praktikant, så ville de fleste synes, at det var meget spændende, men mange ved ikke, hvordan de skal forholde sig. Man skal kommunikere meget tydeligere til virksomhederne om mulighederne for at tage de unge ind. For jeg er sikker på, at der også er mange mindre virksomheder, som rigtig gerne vil have nogle unge ud i praktik og vise dem deres fag.

Danske madtraditioner er ikke vigtigere end det frie valg

Og så er der Nye Borgerliges kernepolitik. Det frie valg, som Erling Høj Sørensen siger.

Inden kommunalvalget i efteråret talte byrådsmedlemmet om vigtigheden af at få "dansk madkultur" og "højtider" skrevet ind i mad- og måltidspolitikken i Favrskov Kommune, men på det punkt har Erling Høj Sørensen, hvis ikke skiftet, så i hvert fald modificeret sin holdning.

- Man skal have lov at spise den mad, man gerne vil. Jeg er lidt ligeglad med om det er dansk mad, for der er også meget godt udenlandsk mad. Mange har jo rejst rundt omkring i verden og prøvet meget forskelligt. Det skal man også have mulighed for at spise, siger han og uddyber sit synspunkt.

-Men det er vigtigt, at de ældre selv bestemmer, hvad de vil have. Og hvis de har nogle ekstra krav til maden, udover de almindelige muligheder, så skal de selv kunne spytte i kassen, så at sige. Det vigtigste er ikke den danske mad, men det frie valg.

Erling Høj Sørensen glæder sig over valgresultatet til efterårets kommunalvalg i InSide i Hammel. Han blev valgt ind i byrådet med 188 personlige stemmer. Foto: Jesper Rehmeier

Erling Høj Sørensens sidder også i kommunens Økonomiudvalg og i hans periode som medlem skal kommunen spare 75 millioner kroner. På det punkt er Erling Høj Sørensen ikke i tvivl om, hvor pengene skal findes. Han er helt i tråd med partiets generelle politik på området.

- Det bliver administrationen, der skal holde for, når vi skal spare. Vi skal ikke til at skære i de varme hænder, når vi kommer til efterårets budgetforhandlinger. Det er min klare mening, runder malermesteren fra Hinnerup af.

Lindhard Hansen fra Svenstrup vil have Vejdirektoratet til at kompensere ham. Foto: Jesper Rehmeier

En pestilens eller en mand med en sag? Viborgvej driver Lindhart til vanvid - han kan ikke sælge sit hus og giver Vejdirektoratet skylden

Lindhart Hansen føler sig belejret i sit eget hjem af den konstante trafik på Viborgvej og Vadstedvej, som omkranser hans hus i Svenstrup. Der er revner i facaden, og ifølge Lindhart skyldes det de mange lastbiler, der får selve fundamentet til at ryste, især når de rammer brønddækslerne i vejen. 

Men Vejdirektoratet, som holder opsyn med de danske statsveje, afviser, at ansvaret ligger hos dem. Det har de gjort flere gange gennem årene, og Lindhart Hansen har da heller ikke beviser for, at skaderne skyldes fejl og mangler fra Vejdirektoratets side. 

Det seneste nej til erstatning fra Vejdirektoratet er blot en måned gammel. Men Lindhart siger, at han vil fortsætte med at kæmpe for det, han mener, han har krav på. Huset kan ikke sælges uden stort tab, og han vil have kompensation - og de slipper ikke sådan lige af med ham, siger han.

Lindhart Hansen bor i Svenstrup og har mindre end 10 meter fra sin stue til den travle Viborgvej. Han er overbevist om, at den tunge lastvognstrafik på vejen har beskadiget hans hus. Vejdirektoratet mener ikke, at det er tilfældet og vil ikke holdes ansvarlig for, at hans hus er svært at sælge

Krav: Enten køber I huset eller giver mig 250.000 i erstatning, da huset er usælgeligt, og jeg har nedsat prisen med en halv million. Kravet om erstatning er for svie og smerte efter utallige nætter brugt på at gå hvileløst rundt uden søvn og spekulere på, om man skulle stille sig foran et 50 tons tungt vogntog.

Sådan står der skrevet i en af de notesbøger, som tilhører Lindhart Hansen fra Svenstrup. Gennem årene har han nedfældet sine tanker i bøgerne. Ikke som tilfældige, løse strøtanker, men som gennemtænkte og fuldendte sætninger. For det betyder noget for ham, at tankerne er formuleret ordentligt. Også selv om notesbøgerne mest er beregnet til ham selv.

Det "I", som Lindhart stiller krav til, er Vejdirektoratet, det organ under Transportministeriet, som har ansvaret for de danske statsveje. Lindharts mægtigste fjende af landmålere, ingeniører og jurister, som han siger, han gennem 20 år har været i konflikt med.

Lindhart vil have erstatning, fordi han mener, at trafikken på Viborgvej gør skade på hans hus. Han påstår, at brønddæksler og belægningssten skaber rystelser, som gør skade på husets fundament. Vejdirektoratet afviser, og tilbage står en frustreret borger og husejer.

Det lyder jo dramatisk og desperat sådan at ville stille sig ud foran et vogntog. Er det noget, du har overvejet at gøre? 

- Jeg overvejer alt. Jeg har nogle gange overvejet at stille mig ud på vejen og gøre sådan her.

Lindhart Hansen vifter vildt med armene.

- Og sige "nu stopper I!" Og så vil jeg forklare bilisterne, hvorfor jeg gør det. Ja, det er sgu dramatisk. Og det er desperat. Man kan ikke blive ved med at leve i sådan et støjhelvede. Jeg kan ikke i hvert fald, fortæller Lindhart Hansen.

Problemerne ifølge Lindhart Hansen

Der er en række problemer på Viborgvej og Vadstedvej, som Lindhart Hansen mener, at Vejdirektoratet har ansvar for at gøre noget ved.  

Brønddæksler og kloakriste: Ifølge Lindhart Hansen er rystelserne, når en lastbil kører over et af brønddækslerne uden for hans hus, så store, at der sker skade på fundamentet. Dette afviser Vejdirektoratet. "Vi har på baggrund af klager fra dig i oktober 2020 haft vejmandstilsynet til at besigtige brostensbelægning og rendestensbrønde uden at finde fejl eller mangler ved belægningen eller riste."  

Brostene i svingbanen: Lindhart Hansen mener, at brosten og granitkantsikringen på venstresvingbanen på Viborgvej, som leder trafikken ind på Vadstedvej, resulterer i unødig støj og rystelser i huset. Han vil have Vejdirektoratet til at etablere en anden belægning. Svingbanen er anlagt efter, at Lindhart Hansen købte huset. 

Den ødelagte trappe: På hjørnet af Viborgvej og Vadstedvej har Lindhart Hansen en muret trappe, som i gamle dage gav adgang til huset gennem en dør, der nu er sløjfet. Gennem årene har flere lastbiler og traktorer ramt trappen på vejen fra Vadstedvej og til højre på Viborgvej. Lindhart Hansen påstår nu, at skaderne på trappen resulterer i, at der trænger vand i huset. 

Tør ikke sidde for tæt på vinduet

Lindhart Hansen købte huset på Viborgvej i Svenstrup sammen med sin ekskone i 1995. Han mindes, at vejen dengang ikke var så trafikeret, og at lastbilerne desuden var færre og lettere end i dag, hvor de må veje op til 56 tons.

Efter diverse telefonsamtaler med den samme medarbejder med masser af tomme løfter om møder i Svenstrup, fik jeg en ny i røret. Hun var bedre til at lytte og høre, hvad man sagde. Jeg havde en fornemmelse af, at hun hørte efter. Den anden ville bare videre.

Fra Lindhart Hansens notesbøger

I de mellemliggende år har man anlagt en venstresvingsbane, som leder trafikanter fra Viborg ind mod Hammel via Vadstedsvej. I højre side af Viborgvej, helt ind mod fortovet og Lindhart Hansens hus, ligger der et par vejbrønde. Ifølge Lindhart Hansen får det hele huset til at ryste, når en lastvogn kører hen over et brønddæksel eller en rist. Huset har flere revner, som Lindhart Hansen mener skal tilskrives rystelserne fra vejbrøndene og svingbanen.

Svenstrup og Lindhart Hansens hus set ovenfra. Svingbanen på Viborgvej ligger lige foran huset. Foto: Google Maps

- Der ligger en vejbrønd derhenne. Og en lige heromme. Når de kører ned i dem, så giver det et stort brag. Du skulle have været her for tre kvarter siden. Der kom der et tungt køretøj, og det gav et stort brag. Jeg tør ikke sidde henne ved vinduet. Hvis der nu kommer en eller anden buldrende ind gennem, siger Lindhart Hansen.

- Flere dage om ugen sidder jeg hernede og kan ikke sove. Falder huset sammen? Kan jeg komme af med det? Får jeg en stor gæld? Den slags ting kører rundt i hovedet på mig.

Hans kæreste Eva er ikke lige så opmærksom på støjen, men hun bekræfter, at det fylder meget i hjemmet.

- Man kan godt blive forskrækket, hvis der kommer en stor lastbil forbi og den rammer et eller andet på vejen. Så kan man tænke "wow", hvad skete der lige her?" Det lyder jo voldsomt. Jeg kan jo godt mærke, at det tærer på os begge.

Vejdirektoratet: - Viborgvej ikke skyld i skader på huset

Vejdirektoratet har været ude og besigtige skaden, men svaret var ikke det, Lindhart Hansen havde håbet på.

- Der er ikke konstateret fejl eller mangler ved den nærliggende statsvej (Viborgvej), der evt. ville kunne være skyld i rystelser, og deraf følgende revner i dit hus. Vejdirektoratet anser ikke forholdene på vejen som årsag til de skader, du oplyser, der er på dit hus. Der er således intet, der indikerer, at forholdene på Viborgvej kan være skyld i, at der er opstået revner i dit hus, lyder det fra Vejdirektoratet, som afslutningsvis skriver:

- Betingelserne for at ifalde erstatningsansvar er dermed ikke til stede i denne sag, og vi kan derfor ikke imødekomme dit krav. Vi foreslår, at du anmelder skaden til dit forsikringsselskab.

En af de revner, som Lindhart Hansen påstår stammer fra den tunge trafik på Viborgvej. Foto. Lindhart Hansen

- Det var ikke aftalen

Det svar fra Vejdirektoratet stiller Lindhart Hansen sig dog ikke tilfreds med. Det har de også fået at vide. Lindhart Hansen påstår, at der var en mundtlig aftale om, at han skulle være til stede, når vejmandstilsynet kom for at kigge på huset og vejen. Sådan gik det ikke.

I en af sine notesbøger skriver Lindhart Hansen:

Trods aftaler om, at der ville komme nogen og inspicere vejens beskaffenhed, hvor de skulle kontakte mig, så jeg kunne være til stede for eventuelle kommentarer, så skete det uden mig. Der dumpede et brev ind i postkassen, og det viste sig, I havde været her og se på det uden mit vidende. Dette er jeg meget utilfreds med, da jeg gerne ville invitere dem ind, så de ved selvsyn kunne opleve støj og rystelser, som gennem en årrække er blevet værre og værre.

- Jeg havde en aftale om at møde dem face to face. Det er længe siden, vi aftalte det, siger Lindhart Hansen, der selv anslår at have talt i telefon med Vejdirektoratet mellem 50 og 100 gange gennem årene.

Lindhart Hansen fastholder, at han prøver at holde en god tone og undgå at være "stædig negativ", som han kalder det.

Hvorfor giver du ikke op, når Vejdirektoratet siger, at det ikke er deres ansvar?

- Fordi, når jeg har sat mig noget i hovedet, så skal det gennemføres. Jeg er stædig. Det har jeg altid fået at vide. Bare man ikke bliver negativ stædig. Man kan godt blive en pestilens for folk.

Er du det?

- Nej, det synes jeg ikke.

Efter at have fået to nye knæ, bruger Lindhart krykke. Her går han sammen med kæresten Eva langs huset på Vadstedvej. Viborgvej ses i baggrunden. Foto: Jesper Rehmeier

Vejdirektoratet: Vi kommer gerne til et møde

Lindhart Hansen har altså bedt Vejdirektoratet anerkende et erstatningsansvar. Men for at Vejdirektoratet kan være erstatningsansvarlig, skal der være skader eller mangler på vejen. Og ved det vejtilsyn, som Lindhart Hansen altså ikke deltog i, blev det konstateret, at der ikke er skader eller mangler på vejen ved hans hus.

Ifølge Jesper Quist Lyngholm fra Vejdirektoratet, som har haft en del samtaler med Lindhart Hansen, har der ikke været aftalt et personligt møde med Lindhart Hansen.

- Jeg har sagt til ham, at vi tager ud og kigger på det. Den type vejsyn vil vi typisk foretage, når det giver mening for os. Så bestiller vi et tilsyn, hvor vi beder om, at belægningssten, dæksler og så videre bliver kigget igennem. Det vil typisk ske inden for en uge. Men det er ikke sådan, at vi siger, at vi så er der tirsdag klokken 12, siger Jesper Quist Lyngholm.

Men hvis han beder jer møde ham ved sit hus, kommer I så og mødes ansigt til ansigt? 

- Hvis folk ønsker at mødes med os, så vil vi som udgangspunkt gerne det. Det sker også, at vi sagsbehandlere tager ud og mødes med folk og snakker om sagerne.

Og med hensyn til Lindhart Hansens påstand om, at trafikken på Viborgvej fører til rystelser og skader på huset, mener Jesper Quist Lyngholm ikke, at der er belæg for det.

- Når dæksler og belægningssten ligger, som de skal, så bør der ikke komme rystelser, som kan gøre skade på huset. Det, som vi oplever indimellem, er, at dæksler kan blive trykket ned, og så skal de rettes op igen.

Huset kan ikke sælges

Lindhart Hansen har gennem årene prøvet at sælge huset ad flere omgang.

I 2014 blev det sat til salg til 1.295.000 kroner. I dag er udbudsprisen 730.000 kroner.

Efter 47 år som gulvlægger havde Lindhart Hansen brug for et par nye knæ. I dag går han med krykke, og han har fået konstateret Parkinsons. Før i tiden brugte han sin fritid i haven, hvor "der ikke var et græsstrå, der vendte forkert", men i dag er fysikken ikke til at holde hus og have. Hans kæreste Eva hjælper til, men drømmen er at få solgt huset og rykke ind i en seniorbolig i Hammel.

Lindhart Hansens trappe er blevet beskadiget af trafik fra Vadstedvej. Lindhart Hansen påstår, at der trænger vand ind i hans kælder som resultatet af skaderne på trappen. Foto: Jesper Rehmeier

Men Lindhart skylder penge i huset, og med den manglende interesse fra potentielle købere, mener han, at han får svært ved at komme derfra uden tab.

Kan du forstå, at der ikke er nogen, der vil købe huset?

- Ja. Det kan jeg sagtens forstå. Vi har endda haft to, der har været ved at skrive under. Hvor de så sprang fra i 11. time. Og den ene af dem var på grund af en far, der kom og blandede sig og malede fanden på væggen. Det var to unge par, førstegangskøbere. Det havde været et ideelt hus for sådan nogle med energi til at gå og lave noget på huset.

Og hvorfor mener du, at Vejdirektoratet skal være med til at dække tabet? 

- Fordi de har ændret vejen, gjort den bredere og lavet svingbanen. Jeg kan ikke se andre, der er ansvarlige, siger Lindhart Hansen.

Det er op til dig at bevise, at det er trafikken, der laver skaderne på huset. Hvordan vil du gøre det? 

- Man kan jo høre det, når man sidder inde i huset. Det giver et brag, når de kører over vejbrøndene. Der kan ikke være behov for flere beviser, mener Lindhart Hansen.

Han fortæller, at han i 1995 fik at vide, at der var udsigt til omfartsvej inden for et par år, og at han derfor godt turde købe et hus helt ud til Viborgvej.

Undersøgte I planerne for, at der skulle være en omfartsvej på vej? 

- Nej, det gjorde vi ikke.

Den omfartsvej er altså ikke kommet endnu, men nu er der udsigt til en udvidelse af Viborgvej uden om Svenstrup fra Søbyvad - men arbejdet skal først påbegyndes i 2031, og som Lindhart retorisk spørger:

- Hvem siger, jeg er her længere til den tid?

Huset på Viborgvej er sat til salg gennem en mægler i Silkeborg. Lindhart fortæller, at der har været interesse, men at han får svært ved at få den pris, han vil have. Foto: Jesper Rehmeier
Folk på cykelture. 58 procent af borgerne i Favrskov bør motionere mere, viser ny undersøgelse. 

Det skal du også vide

58 procent af borgere i Favrskov får for lidt motion. Skimmelsvamp lukker kirke i Favrskov. Og så har du nu muligheden for at hjælpe med at holde kommunens mest besøgte turistattraktion kørende.

58 procent af borgere i Favrskov rører sig for lidt

Det viser en stor undersøgelse af danskernes motionsvaner foretaget af Små- og Mellemstore virksomheder (SMV) på baggrund af tal fra Sundhedsstyrelsen. Undersøgelsen tager udgangspunkt i Verdenssundhedsorganisationen WHO's anbefalinger om 150 minutters fysisk aktivitet ved moderat intensitet eller 75 minutter ved høj intensitet om ugen.

58 procent af borgerne i Favrskov følger ikke den anbefaling. I 57 af landets 98 kommuner er 60 procent eller mere inaktive.

Mængden af borgere i Favrskov, der lever op til WHO's anbefalede aktivitetsniveau er sammenligneligt med Skanderborg (58 procent), Silkeborg (59 procent) og Syddjurs (60 procent). Aarhus er den regionale duks med 54 procent, mens det står værst til i Norddjurs og Samsø, hvor 65 procent rører sig for lidt.

Du kan dykke ned i undersøgelsen her. 

Skimmelsvamp lukker Voldby Kirke

Teknologisk Institut har konstateret skimmelsvamp i Voldby Kirke, og derfor er kirken midlertidigt lukket.

Det skriver Lokalavisen Favrskov.

Til avisen siger formanden for menighedsrådet, Sten Boye Jensen, at man har reageret prompte, da der var mistanke om skimmelsvamp.

- Den her skimmel er meget skjult og ikke bare lige sådan til at se, men nogle havde en mistanke om, at der var skimmel i kirken, og det reagerede vi selvfølgelig på og bestilte Teknologisk Institut til at undersøge sagen.

Favrskovs største turistattraktion søger frivillige

Hvad er lige Favrskovs største turistattraktion, sidder du måske nu og spørger dig selv. Det er selvfølgelig Modelbane Europa i Hadsten. Et pilgrimsmål for modelbaneentutiaster, som hvert år byder flere end 5000 gæster velkommen.

Modeljernbaneanlæg søger lige nu frivillige, som du kan se i opslaget herunder.

FavrskovLIV graver sig ned i både fortid og fremtid

Da denne uge byder på Kristi himmelfart, holder redaktionen lukket torsdag og fredag. Vi udsender derfor kun ét nyhedsbrev i denne uge. Men du kan godt glæde dig til næste uge, for der bliver der masser af spændende historier at gå om bord i. Vi er blandt andet med til byrådsmødet tirsdag, og vi bringer selvfølgelig højdepunkterne derfra. Vi graver os ned i en spændende ny politisk strategi for den grønne omstilling. Favrskov har nemlig travlt, hvis klimamålene skal indfries - men det tyder på, at der kan være store planer på vej.

Vi har også været med Moesgaard Museums arkæologer på endnu en spændende udgravning. I foråret var det ved Kollerup Gods, man havde gjort et opsigtsvækkende fund. Denne gang er det ved en ny udstykning i Norring, at arkæologerne har fundet masser af spor efter en stor bosættelse. Det kan du altså læse mere i næste uge.

Hvide gummisko er nok ikke det mest praktiske fodtøj, når man som journalist besøger en arkæologisk udgravning i Norrings lerede jord. Det blev da også bemærket af de amatørarkæologer, der har hjulpet Moesgaards folk med at grave fortiden frem. Foto: Jesper Rehmeier