Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger FavrskovLIV i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

MidtTrafik vil omlægge og nedlægge visse busruter. Det kan få store konsekvenser for uddannelsessøgende unge i Favrskov Kommune. Foto: Anne Myrup Pedersen

Hvordan skal Favrskovs unge komme i skole uden busser?

Hver morgen sætter blomsten af kommunens ungdom kursen mod Favrskov Gymnasium og Den Jyske Håndværkerskole i Hadsten for at tilegne sig det fundament af viden og dannelse, der skal gøre dem i stand til at blive gode og produktive, skattebetalende borgere i samfundet. Det er jo smukt.

Nogle af de unge ankommer til skolen på gåben. Andre cykler. Der er også dem, der bliver kørt af deres forældre eller sågar er gamle nok til selv at køre bil i skole.

Og så er der nogle, der kommer frem til deres ungdomsuddannelse ved at tage en af de busser, der forbinder oplandet med uddannelsesområdet i Hadsten. Og det er altså en rigtig stor gruppe af de unge, der kommer frem med Midttrafiks blå busser.

Men det kan meget vel blive sværere for en del af kommunens unge at tage bussen til gymnasiet eller håndværkerskolen. For Region Midtjylland, som driver Midttrafik, lægger op til besparelser på omkring 40 millioner kroner på busdriften. Grundet en længere periode med faldende passagertal og stigende udgifter til brændstof, er økonomien i selskabet nemlig presset.

Det vil koste busruter. Og det vil koste afgange. Også i Favrskov. Her lægger man blandt andet op til at spare rute 115 væk. Den rute dækker strækningen fra Søften til Langå, og om morgenen er busruten overordentlig populær, når det kommer til at fragte unge fra Hinnerup-Søften-området til campus Hadsten. Tre busser hver morgen og hver eftermiddag.

Og forslaget om at nedlægge den rute vækker bestemt ikke begejstring hos Venstres Birgit Liin. Foruden at være viceborgmester i Favrskov Kommune er hun også medlem af Favrskovs Gymnasiums bestyrelse, og hun frygter for de konsekvenser, det kan få for skolen, hvis unge fra Hinnerup og Søften mister busadgangen til ungdomsuddannelserne i Hadsten.

- Vi vil gerne have, at dem der bor lokalt, søger Favrskov Gymnasium som deres førsteprioritet. Men er der ikke busforbindelse, hvad gør vi så? Rute 200 kører jo den anden vej, fra Hinnerup til Aarhus. Og så bliver det jo oplagt at søge mod Aarhus i stedet, lyder det fra Birgit Liin.

Midttrafiks sparekatalog, som regionsrådet skal tage endelig stilling til 7. december, giver også mulighed for at sløjfe andre busruter, som går gennem Favrskov. Blandt andet dele af rute 55 fra Bjerringbro til Hammel, hvor der med spareplanen fremover kun vil være en enkelt busafgang om morgenen, som i øvrigt kun kører fra Hammel til Favrskov Gymnasium, og dermed vil bussen slet ikke køre mellem Bjerringbro og Hammel i de tidlige timer. Følges den plan, vil det få konsekvenser for 17-årige Victor Thuun Mørk Jensen.

Han bor i Sall og er, ligesom mange unge fra Hinnerup-området, afhængig af bussen fra Sall til Hammel for at komme i skole på Favrskov Gymnasium. Både Victor og hans forældre gør det klart, at en eventuel nedlæggelse af en stor del af rute 55 vil få store konsekvenser for familien, fordi Sall vil blive afskåret fra Hammel og dermed også de videre busforbindelser derfra.

For 17-årige Victor er der ikke andre muligheder for at komme med bussen til skole. Den eneste anden bus, der går gennem landsbyen, vil gøre, at han misser første blok på gymnasiet hver eneste dag.

På grund af rygproblemer kan han ikke være afhængig af at skulle være fysisk aktiv for at komme i skole, og han er ikke gammel nok til at køre bil uden en voksen ved sin side - og havde han været det, manglede han stadig en bil at køre i.

- Jeg har tænkt meget over, hvordan jeg skal komme i skole. Jeg synes, det er frustrerende, siger gymnasieeleven.

Og han er helt sikkert ikke den eneste, der venter spændt på at se, hvad politikerne i regionsrådet kommer frem til. FavrskovLIV følger naturligvis op på resultatet af de politiske drøftelser om busruternes skæbne. Indtil da kan du læse artiklerne her i nyhedsbrevet.

Tak, fordi du læser med.

Billede af Jesper Rehmeier
Billede af skribentens underskrift Jesper Rehmeier Journalist
17-årige Victor Thuun Mørk Jensen kan ikke længere komme til skole på Favrskov Gymnasium, hvis spareplanerne for buslinje 55 realiseres. Foto: Sarah Bech / JFM

Uden linje 55 til Hammel kan Victor ikke komme til gymnasiet: - Det er frustrerende

En af de besparelser, der præsenteres i regionens sparekatalog for Midttrafik, er rute 55, der forbinder Bjerringbro og Hammel. I sparekataloget lægges der blandt andet op til, at bussen kun skal køre en enkelt gang mellem Hammel og Favrskov Gymnasium om morgenen - og på den tid af dagen slet ikke køre mellem Bjerringbro og Hammel.

Det vil få store konsekvenser for flere gymnasieelever, der bor i Favrskovs oplandsbyer. En af de elever er 17-årige Victor Thuun Mørk Jensen, der bor i Sall med sin familie. Han holder meget af at bo på landet, men han holder også meget af gymnasiet, som ligger i Hadsten. Med regionens spareforslag til rute 55 bliver det dog umuligt for ham at komme i skole med offentlig transport. Og det giver anledning til bekymring - både hos gymnasieeleven selv og for hans forældre, som nu begynder at tænke i alternativer. Men dem er der ikke mange af.

Linje 55 mellem Bjerringbro og Hammel gør det muligt for mange af gymnasieelever at komme i skole hver morgen i enten Bjerringbro eller Hadsten. 17-årige Victor Thuun Mørk Jensen fra Sall er en af de elever, der fremover ikke kan komme i skole, hvis regionen nedlægger dele af ruten.

I 2018 blev Sall kåret til Årets Landsby af Region Midtjylland. Fem år senere kan byen blive afskåret fra omverdenen, hvis det står til selvsamme region.

Netop regionen har nemlig fremlagt et sparekatalog over busruter, som man overvejer at skære ned på. En af de fremlagte muligheder er at spare på buslinje 55, der forbinder Bjerringbro og Hammel. I regionens forslag vil man nedlægge alle afgange, som Region Midtjylland finansierer, "da ruten har en svag regional betydning", lyder det.

Tilbage på ruten vil være fem dobbeltafgange mellem Thorsø og Hammel midt på dagen samt en enkelt afgang om morgenen fra Hammel til Favrskov Gymnasium - alle er afgange, som finansieres af Favrskov Kommune. Der vil altså ikke længere være afgange mellem Bjerringbro og Hammel i morgentimerne.

Et sådan spareforslag vil dog ikke være uden konsekvenser. Blandt andet vil det ramme unge gymnasieelever, som bor i oplandet mellem Bjerringbro og Hammel. En af dem er 17-årige Victor Thuun Mørk Jensen, der bor i et hus i Sall med sine forældre og sin lillesøster.

Ingen anden bus

Uden bus 55 kan han ikke komme fra Sall til Hammel om morgenen og videre til Favrskov Gymnasium.

- Den eneste anden bus, der kører fra Sall til Hammel, er 12'eren, som er en skolebus. Men den er først i Hammel 07.53, hvis jeg tager den tidligste afgang fra Sall om morgenen, og så kan jeg ikke nå nogen busser derfra til Hadsten - så misser jeg første blok. Så uden bus 55 er det umuligt for mig at komme til gymnasiet i Hadsten med bussen, siger Victor Thuun Mørk Jensen.

Han har selv læst hele sparekataloget igennem, og det er ikke just opmuntrende læsning for en 17-årig, der er begejstret for at gå i gymnasiet og glad for sine passionerede lærere og nye kammerater.

- Jeg har tænkt meget over, hvordan jeg skal komme i skole. Jeg har læst hele sparekataloget for at få et bedre indblik i det. Og jeg synes, det er frustrerende. Jeg går i gymnasiet og har allerede rigtig meget, jeg skal lave der. De (regionen, red.) gør det sværere for os at have fritidsaktiviteter, fritidsjob og at se vores venner, fordi de skal spare penge, siger han.

Faktisk forstår han ikke, hvorfor man overvejer at spare store dele af ruten væk. Det er nemlig ikke sådan, at der ingen mennesker er med bussen om morgenen.

- Det kan godt være, at ruten fra Hammel til Favrskov Gymnasium samler rigtig mange folk op. Men den samler også en del op her og i Thorsø. Når jeg stiger på bussen her i Sall, så kan jeg se mindst 10 personer, der sidder i bussen allerede - og oveni kommer de fem, der stiger på bussen sammen med mig.

Ikke altid salt på stierne

Et alternativ til bus 55 om morgenen kunne måske være at gå eller cykle de fire-fem kilometer til rutebilstationen i Hammel. Her er udfordringen for Victor Thuun Mørk Jensen, at han har rygproblemer, der gør, at han ikke bør gøre sig afhængig af at lave fysisk aktivitet for at komme i skole hver dag.

- Hvis jeg skulle gå hele vejen til Hammel en dag, hvor jeg har meget ondt i ryggen, ville det være meget smertefuldt, siger han.

Desuden ville det tage ham en time ekstra at komme i skole på denne måde.

- Jeg vil helt ærligt sige, at jeg ville have meget mindre lyst til at stå op om morgenen, hvis jeg vidste, at jeg skulle til at gå ind til Hammel for at tage en bus. Så skulle jeg gå ved 6-tiden for at nå bussen derfra.

Hans forældre ville heller ikke være meget for den idé.

- Hvis Victor skulle afsted på cykel eller gåben, ville jeg godt nok have det skidt med det som forælder. Der er også vejret at tage i betragtning. Om vinteren er det ikke altid stierne, der bliver saltet som det første, og så kunne man nemt bruge den dobbelte tid på at komme til Hammel, siger hans mor Lene Mørk Jensen.

Den 17-årige gymnasieelev er ikke vild med scootere, så det ser familien heller ikke som en holdbar løsning.

- De (regionen, red.) skærer simpelthen mulighederne væk fra de unge mennesker. Så kan vi ikke bo ude på landet mere, og så bliver vi tvunget til at flytte ind til byen, siger Lene Mørk Jensen.

Der er så dejligt ude på landet

Egentlig havde forældrene overvejet, om de skulle sælge deres hus og i stedet flytte ind til Hammel, inden deres søn begyndte i gymnasiet. Men de valgte at blive, fordi de holder så meget af at bo i landsbyen, og fordi projektet hurtigt ville blive uoverskueligt med højere priser inde i byen, behov for transport den anden vej for deres datter, som går på privatskole i Sall og husenes liggetider i landsbyen.

Men når busruterne begynder at forsvinde, bliver det sværere at bo i oplandsbyerne - og det lokker heller ikke ligefrem mange nye tilflyttere til. Det er endnu en bekymring til samlingen.

- Det bekymrer os da, at vi har valgt at bo i en by, der gør, at vores børn skal gå på kompromis eller måske i det hele taget slet ikke skal have lov til at tage en uddannelse, uden at vi skal kunne køre dem frem og tilbage. Vi vidste jo, da de var små, at vi skulle køre dem til spejder og andre ting. Det var med i vores tanker, da vi købte huset her. Men vi havde hele tiden forventet, at når de fik en vis alder, så kunne de selv transportere sig frem og tilbage, siger Lene Mørk Jensen.

Også familiens søn holder af at bo i den lille landsby.

- Jeg kan godt lide at bo på landet. Jeg synes, det er bedre end larmen i større byer som for eksempel Hammel. Der er meget mere larm end herude, siger Victor Thuun Mørk Jensen.

Det kan dog være, han kan blive tvunget væk alligevel, hvis rute 55 nedskæres, som der lægges op til i regionens sparekatalog.

Hvad med kostgymnasium?

Victor Thuun Mørk Jensen er glad for at gå i gymnasiet, og han har store ambitioner om at læse videre på universitetet, når han om to et halvt år har fået sin studenterhue på. Måske vil han læse historie eller arkæologi.

Med sandsynligheden for, at Salls eneste rute til Hammel - foruden den for sene skolebus - kan blive delvist nedlagt, er der derfor anledning til store bekymringer hos familien Jensen.

Om familiens eneste søn så ville skifte til et andet alment gymnasium, ville der nemlig ikke være mulighed for at komme frem. Med forslaget om besparelser på linje 55, ville Victor Thuun Mørk Jensen i fremtiden heller ikke kunne komme til Bjerringbro Gymnasium. Heller ikke Silkeborg er så ligetil at komme til om morgenen med offentlig transport, fortæller han.

- Altså der er jo kun ét alternativ, og det er et kostgymnasium, for vi kan heller ikke tage fri for at skulle transportere ham, siger gymnasieelevens far Ronnie Thuun Jensen.

- Nu har vi endelig fået Victor hjem fra efterskole igen, og det er da dejligt. Så jeg ville være træt af at skulle sende ham væk igen. Men det kan være, at vi skal til at finde et kostgymnasium, fordi det ikke kan fungere på andre måder, hvis den bus ikke skal køre gennem Sall længere. Og så hedder det enten Rønde, Grenaa eller Struer - men det er der også bare nogle andre udgifter forbundet med, siger han.

Midttrafiks blå busser fragter hver morgen unge fra Hinnerup og Søften til gymnasiet i Hadsten. Rute 115 er en af ruterne i det sparekatalog, som politikerne i Regionsrådet skal prioritere ud fra, når de skal reducere i busdriften.

Forslag om at nedlægge busrute 115 møder undren: - Jeg kan slet ikke overskue konsekvenserne af det

Hver morgen kører bus 115 unge mennesker fra Søften-Hinnerup-området til Favrskov Gymnasium og Den Jyske Håndværkerskole i Hadsten. Og hver eftermiddag kører bussen dem hjem igen. Men det kan få en ende. Region Midtjylland skal nemlig spare på busdriften, og det vil betyde, at ruter bliver nedlagt. Og rute 115 er én af ruterne i det sparekatalog, som regionsrådet skal beslutte ud fra.

Det vil dog være en stor fejl, hvis regionsrådspolitikerne vælger at spare på netop den rute. Det mener Birgit Liin (V), der foruden at være byrådsmedlem i Favrskov Kommune også sidder med i Favrskov Gymnasiums bestyrelse. Fjerner man busrute 115, stiller man de unge dårligt og efterlader dem uden mulighed for at komme til skole. Og det vil få betydning for, hvor unge fra Hinnerup og Søften i fremtiden søger hen, når de skal vælge ungdomsuddannelse, mener Birgit Liin.

I Region Midtjylland anerkender man, at det at fragte unge til og fra skole er en vigtig opgave. Og man vil forsøge at undgå at nedlægge studieruter. Men økonomien er presset, og sparekataloget er fyldt med svære dilemmaer, lyder det fra formanden for Udvalg for regional udvikling.

Venstres Birgit Liin forstår ikke forslaget om at nedlægge rute 115, der hver morgen og eftermiddag fragter skoleelever mellem Hinnerup og Favrskov Gymnasium. Mange unge vil stå uden muligheder for at komme i skole, og det kan få konsekvenser for unges gymnasievalg i fremtiden, advarer Birgit Liin. Uddannelsesruternes overlevelse har høj prioritet, når der skal vælges besparelser, lyder det fra Region Midtjylland.

Hver morgen klumper unge mennesker sammen på udvalgte steder i Søften og Hinnerup. På faste klokkeslæt. Morgentrætte og med snuden i telefonen.

De venter på bussen, der skal køre dem til Favrskov Gymnasium og Den Jyske Håndværkerskole i Hadsten. Rute 115 kører fra udgangspunktet i Søften og til slutdestinationen i Langå, hvor bussen altså undervejs gør stop ved kommunens gymnasium. Og om morgenen er der selvfølgelig ekstra pres på, og derfor afgår der tre busser, som alle ankommer til gymnasiet i tide til, at eleverne kan nå første lektion. Og der er altså ikke god plads i busserne, da det for mange unge i Hinnerup-området er eneste mulighed for at komme i skole i Hadsten. Det fortæller Birgit Liin, byrådsmedlem for Venstre og desuden medlem af bestyrelsen i Favrskov Gymnasium

Derfor lægger Birgit Liin heller ikke skjul på, at hun har svært ved at forstå, hvorfor Region Midtjylland foreslår, at ruten nedlægges. Region Midtjylland har bedt Midttrafik spare omkring 50 millioner kroner på busdriften, og derfor er der fremlagt et sparekatalog for regionsrådet som i sidste ende skal beslutte, hvordan man skal nå frem til besparelserne.

- Jeg kan næsten ikke overskue konsekvenserne af det, hvis ruten nedlægges. Der er rigtig mange af de studerende på Favrskov Gymnasium og Håndværkerskolen, som kommer fra Hinnerup-Søften-området, og en af regionens og Midttrafiks hovedopgaver er faktisk at bringe unge til ungdomsuddannelserne, siger Birgit Liin.

Flere busruter, som går gennem Favrskov Kommune, er i fare for at blive lukket eller delvist lukket. Deriblandt altså rute 115.

- De unge skal jo gerne vælge Favrskov Gymnasium

Hinnerup og Hadsten er også forbundet med tog via Aarhus-Struer strækningen, som betjenes af Arriva. Men at sende de unge, der mister busforbindelsen over i toget i stedet, vil slet ikke være en mulighed for alle, lyder det fra Birgit Liin. For bor man i Søften, eller Skjoldelev eller Foldby-Norring som i dag også betjenes af rute 115 om morgenen og eftermiddagen, er man på herrens mark, hvis man ikke kan komme ind til toget i Hinnerup.

Og hvad skal de unge så gøre?

- En del af de unge er jo fyldt 18, så man må forvente, at der vil være nogle af dem, der så må køre i skole. Og mere privatbilisme er jo ikke noget, vi ønsker. Og toget kan simpelthen ikke løse den udfordring, der vil opstå, hvis man nedlægger 115. Arriva får da i hvert fald nok at se til, for alle de folk der tager bussen i dag vil overbefolke toget. Det drejer sig jo altså om tre helt fyldte busser hver morgen og hver eftermiddag igen. Jeg ved simpelthen ikke, hvad regionen har tænkt, for det er en af de mest brugte ruter i kommunen, siger Birgit Liin.

I Region Midtjylland er partifællen Bent Graversen formand for Udvalg for regional udvikling. Han forstår, at det vækker bekymring, når der skal spares på den kollektive trafik.

- Der er mange svære dilemmaer, når vi skal vælge, hvor vi skal spare. Men det gode er, at der er fremlagt et besparelseskatalog med besparelser for 60 millioner kroner, mens vi skal finde besparelser for cirka 41 millioner. Vi har sat nogle kriterier op, og vi vil gerne værne om studieruter. Så jeg håber virkelig, at vi kan undgå at skulle reducere i ruter, som kører mange til skole, siger Bent Graversen.

Han vil dog ikke frede ruten, men understreger, at det er busruter som 115, regionen gerne vil bevare. Han giver desuden Birgit Liin ret i, at transport af unge til uddannelse er en af regionens vigtige opgaver.

- Og derfor har den type ruter også høj prioritet i kataloget. Vi skal sikre en bred uddannelsesinfrastruktur og dermed også støtte landgymnasierne og skabe vilkår, der kan styrke dem.

Betydning for fremtiden

I sparekataloget skriver Midttrafik selv, at "Uddannelsessøgende fra Hinnerup til Favrskov Gymnasium vil miste deres busforbindelse", hvis rute 115 nedlægges.

Og sker det, vil det få konsekvenser for gymnasiet, vurderer Birgit Liin.

- Vi vil gerne have, at dem, der bor lokalt, også søger Favrskov Gymnasium som deres førsteprioritet. Men er der ikke busforbindelse fra Hinnerup til Hadsten, hvad gør vi så? For rute 200 kører jo den anden vej, fra Hinnerup til Aarhus. Så er det jo oplagt at søge mod Aarhus i stedet, når man skal vælge gymnasium. Den politiske interesse er, at udkantsagtige gymnasier, vi skal ikke søge mod Aarhus. hvad tænker de om det.

Kan kommunen overtage driften, hvis Region Midtjylland skulle beslutte at spare ruten væk? 

- Kommunens økonomi er jo også presset. Vi har ikke en pulje, som vi bare kan tage penge fra og føre driften videre, siger Birgit Liin.

I budgettet for 2023 skal Favrskov Kommune spare i omegnen af otte millioner kroner. Ændringerne ved besparelserne kan tidligst træde i kraft med køreplansskiftet søndag 25. juni 2023.

Foldby kirke og Favrskov Provsti gik forrest i kampen for klimaet, og nu slutter andre danske kirker og provstier sig til. Foto: Maria Neergaard Lorentsen

Favrskov får millioner fra Socialstyrelsen. Kommunen går fra fire til tre genbrugspladser. Slut med gratis kompost.

Her får du et overblik over de seneste nyheder fra Favrskov.

Visitationen i Favrskov får tildelt 2,5 millioner

Favrskov Kommune får tildelt en pose penge af Socialstyrelsen til at styrke visitationen af ældre. (Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix)

Favrskov Kommune er en af syv kommuner, der får tildelt midler til at styrke visitationen af ældre borgere. 

Socialstyrelsen uddeler i alt 13 millioner kroner, hvor Favrskov Kommune får 2,5 millioner.

Pengene går til projektet "Fremtidens visitation – tæt på borgeren", og projektperioden går fra nu og frem til udgangen af 2025. Målgruppen for projektet er ældre borgere, der er visiteret til praktisk hjælp og personlig pleje i eget hjem. I Favrskov Kommune drejer det sig om cirka 850 borgere årligt. 

Målet er et opgør med administration og sagsbehandling, så medarbejderne i højere grad kan påtage sig en borgerrådgiverrolle som i højere grad kan indgå i dialog med borgeren, pårørende og andre involverede.

Sidste år modtog kommunen også penge fra Socialstyrelsen. Da blev pengene givet til at at arbejde videre med at indføre faste teams i ældreplejen. Rikke Randrup Skaaning glæder sig over, at der endnu engang gives penge til kommunen. 

- Tilbage i juli i år overgik vores hjemmepleje til en team-struktur, der skal sikre mere kontinuitet, stabilitet og sammenhæng i plejen omkring den enkelte borger. Men for at det for alvor skal lykkes, så er der også brug for en indsats i forhold til vores visitationsarbejde. Med de 2,5 millioner kroner får vi nu mulighed for at sætte gang i det arbejde, og jeg er sikker på, at det bliver til gavn for både borgere og medarbejdere, siger Rikke Randrup Skåning.

Andre kirker går i Foldbys grønne fodspor

I juni summer det af liv, sagde graver Frank Jensen, da FavrskovLIV sidste sommer fik en rundvisning på Foldby kirkegård. Her på nedlagte gravpladser er grus erstattet med alle mulige former for planteliv. Eksempelvis stauder, der både blomstrer og laver nektar til bierne. Foto: Maria Neergaard Lorentsen.

Sidste år kunne vi her på FavrskovLIV fortælle, at Favrskov Provsti går til kamp for klimaforandringerne, og vi var på besøg på Foldby Kirkegård, hvor biodiversitet er kommet i højsædet.

Andre kirker følger nu Favrskov Provstis gode eksempel, og således kan Danmarks Radio berette, at Viborg Stift og Bogense Provsti på Fyn nu følger trop. 

Her kan du læse vores interview med tidligere provst i Favrskov Provsti Anders Bonde. Det var med ham i spidsen, at provstiet satte sig en række ambitiøse klimamål. 

Du kan også tage med på besøg på Foldby Kirkegård.

Find ud af, om du kan gå tørskoet langs Gudenåen

- Jeg er utrolig glad og taknemmelig for bevillingen fra Nordea-Fonden. Sammen med projektpartnernes medfinansiering og bevillingen fra A.P. Møller Fonden har vi nu de midler, der skal til for at realisere det her fantastiske projekt. Jeg glæder mig til at følge arbejdet og ikke mindst til at opleve det færdige resultat, siger borgmester Lars Storgaard om projektet. Foto: Favrskov Kommune

Hvis du har prøvet at vandre langs Gudenåen, har du sikkert også fået våde fødder.

At en sti langs en å visse steder er oversvømmet, er selvfølgelig ikke mærkeligt. Men det kan ødelægge en god vandretur, hvis dele af stien langs åen pludselig er ufarbar. Men nu kan du være med til at advare andre vandrere om oversvømmet sektion og dermed redde dem fra gennemblødte sokker.

I en ny Facebook-gruppe, Farbargudenå, kan du nemlig dele dine observationer med andre. Gruppen er startet af Susanne Mejlgaard og Nicole Wolter, som for kort tid siden udgav en bog om Gudenåen. De to kender åen og stierne særdeles godt, men er stadig blevet overrasket over oversvømmelser og har prøvet at stå i vand til anklerne et par gange.

- Farbargudenå er et fællesskab er for os, der holder af at nyde naturen langs åen. Her deler vi vores viden om, hvor åen er farbar, og hvor den er oversvømmet. De fleste mennesker vil meget gerne give andre en hjælpende hånd, og jo flere mennesker langs åen, der kender Farbargudenå, desto flere kan dele deres observationer, siger forfatterne bag vandrebogen om Trækstien.

Favrskov Kommune går fra fire til tre genbrugspladser

Sådan kan borgerne i Favrskov være betjent med genbrugspladser i fremtiden, når kommunen overgår fra fire til tre pladser. Foto: Favrskov Kommune

Hinnerup og Hadsten skal i fremtiden deles om én genbrugsplads. I dag er det muligt at komme med affald i begge byer, men det bliver altså lavet om, når der bliver en samlet plads.

Det er dog ikke en ændring, der træder i kraft lige med det første, for kommunen skal først finde en placering til den fælles genbrugsplads. Der er flere muligheder i spil, og en væsentlig faktor er afstand og på kortet herover kan du se afstandene til genbrugspladser, når man går fra fire til tre og placerer en genbrugsplads mellem Hadsten og Hinnerup.

Det forventes, at der i 2022 vil være 370.000 besøg på kommunens genbrugspladser, mens det tal i 2040 forventes at stige til 400.000 besøgende per år. Det fremgår af tal fra forvaltningen, at en fælles østlig genbrugsplads i 2040 vil betjene 280.000 besøg - altså langt størstedelen.

- Det er faktisk den største attraktion, vi har i hele kommunen med et besøgstal, der næsten matcher Den Gamle By i Aarhus. Det er vigtigt at slå fast, at det ikke kan fortsætte som hidtil, for vi kan simpelthen ikke udvide pladsen i Hinnerup mere, lød det fra Niels Christian Selchau-Mark (K), da byrådet i tirsdags nikkede ja til indstillingen om at gå fra fire til tre genbrugspladser.

Der er en større økonomisk gevinst at hente ved kun at skulle renovere på tre pladser frem for fire. Således har forvaltningen udregnet, at de årlige udgifter for Favrskov Affald vil være 4-5 millioner mindre ved at sløjfe en genbrugsplads. Ulempen vil så være, at nogle får lidt længere til genbrugspladsen.

Nye Borgerliges Erling Høj Sørensen tog for en sjælden gangs skyld ordet for at erklære sin støtte til forslaget om tre genbrugspladser.

- Den lille ekstra køretur, den må borgerne lære at leve med.

Der er desuden genbrugspladser i Hammel og Hvorslev.

Endnu en nyhed fra genbrugspladserne - slut med gratis kompost

Fra nytår er det slut med at hente gratis kompost på genbrugspladserne i Favrskov Kommune. Foto: Timo Battefeld.

Vi runder nyhedsoverblikket af med endnu en historie fra Favrskov Kommunes genbrugspladser.

Og er du typen, der holder af at hente gratis kompostmuld på genbrugspladsen, så er det en dårlig nyhed. Det er nemlig slut fra 1. januar.

Forklaringen skal findes i, at Feltengård deponi skal lukke. Haveaffald fra genbrugspladserne i Favrskov er hidtil fragtet til deponi Feltengård, hvor det er blevet omdannet til blandt andet kompostjord. Herefter er kompostjorden leveret tilbage til genbrugspladserne, så borgerne har haft mulighed for at tage noget med hjem til egen have.

Det er ikke Favrskov Kommune, der har besluttet, at det skal være sådan. Deponiet lukker som følge af en national beslutning om, at alle ikke kystnære deponier skal nedlægges.